Imperium Sine Fine Rollspel sedan 1998 |
|
| Vilka Grundegenskaper? [KLART] | |
| |
Vilka kombinationer av grundegenskaper är bäst? | Styrka, Rörlighet, Förstånd och Närvaro | | 25% | [ 1 ] | Styrka, Tålighet, Rörlighet, Förstånd och Närvaro | | 75% | [ 3 ] | Styrka, Rörlighet, Förstånd, Närvaro och Skönhet | | 0% | [ 0 ] | Styrka, Tålighet, Rörlighet, Förstånd, Närvaro och Skönhet | | 0% | [ 0 ] |
| Totalt antal röster : 4 | | Omröstning stängd |
| Författare | Meddelande |
---|
Jonas GM
Antal inlägg : 685 Join date : 10-02-15 Age : 48 Ort : Nynäshamn
| Rubrik: Vilka Grundegenskaper? [KLART] fre sep 02, 2011 7:01 pm | |
| Diskussion i all ära, men rösta går fortare!
Senast ändrad av Jonas den tor sep 08, 2011 9:45 pm, ändrad totalt 1 gång | |
| | | Rolle Level 15
Antal inlägg : 431 Join date : 10-02-24 Age : 48
| Rubrik: Sv: Vilka Grundegenskaper? [KLART] sön sep 04, 2011 5:49 pm | |
| Vad är skillnaden på Förstånd och Närvaro? Spelmässigt alltså... Jag tycker vi ska ha Styrka, Uthållighet Rörlighet, Förstånd och Närvaro (och då ingår utseendet här). Men varför heter den Närvaro? Vad ska det återspegla? | |
| | | Jonas GM
Antal inlägg : 685 Join date : 10-02-15 Age : 48 Ort : Nynäshamn
| Rubrik: Sv: Vilka Grundegenskaper? [KLART] sön sep 04, 2011 6:37 pm | |
| - Citat :
- FÖRSTÅND (FÖR) 1-6 Förstånd speglar hur väl en karaktär på att resonera och dra slutsatser, hur snabbt han lär sig och hur bra hans minne är. FÖR är nyckelegenskap för många färdigheter, bl.a. alla akademiska och ett bra värde i FÖR är en förutsättning för all högre utbildning. Det är en viktig egenskap för karaktärer som vill skickliga magiker eller fokusera på kunskap.
NÄRVARO (NÄR) 1-6 Närvaro bestämmer hur lätt karaktären är att tycka om, hur lätt han har för socialt samspel, hans självkännedom, viljestyrka och mentala kraft. NÄR speglar också hur väl han förstår hur andra varelser tänker och resonerar. Dock har NÄR ingenting med empati att göra, d.v.s. Hur karaktären känner med andra varelser. Empati styrs inte av någon spelteknisk term i Deus. NÄR är viktigt för karaktärer som vill interagera med andra varelser i världen på ett smidigt och problemfritt sätt, och för att få andra att göra som han vill eller se saker ur hans perspektiv. NÄR speglar också karaktärens reflexer och spelar också en viss roll för karaktärens uthållighet. På NÄR ska alltså även utseende in. Problemet är bara att NÄR är spretig som den är. Jag har funderat på om man lägger in utseende som en separat, sekundar egenskap (i likhet med magisk kraft och uthållighet). Utseende skulle då kunna ge en bonus eller penalty till alla sociala färdighetsslag. Varför heter egenskapen NÄR? Därför att den till stora delar handlar om att vara vaken, inlyssnande och öppen; d.v.s att vara där, liksom. Jag har knyckt namnet från Saga. | |
| | | Jonas GM
Antal inlägg : 685 Join date : 10-02-15 Age : 48 Ort : Nynäshamn
| Rubrik: Sv: Vilka Grundegenskaper? [KLART] sön sep 04, 2011 9:00 pm | |
| Här är tålighet och (nya) styrka - Citat :
- STYRKA (STY) 1-6 Styrka representerar karaktärens kroppsstyrka, hur stark han är, och hans förmåga att använda sin styrka på ett optimalt sätt. Styrka är av betydelse för alla eftersom det styr hur mycket en karaktär kan bära. Styrka är särskilt viktigt för krigare som vill använda tunga närstridsvapen och slåss med rå styrka snarare än finess och precision.
Ett högt värde i STY ger karaktären en bonus till skada i närstrid. STY 5-7: +1, 8-10: +2, 11-12: +3. Bonusen kan bara användas när man använder Styrka som grundegenskap i närstrid.
TÅLIGHET (TÅL) 1-6 Tålighet speglar hur tålig, hård och uthållig karaktärens kropp är, hans kondition och förmåga att motstå sjukdomar, infektioner och gifter. Tålighet är viktigt eftersom det styr hur mycket skada karaktären tål. Observera att tålighet inte är samma sak som uthållighet. Uthållighet blir en sekundar egenskap som baseras på tål och när. Utseende blev en sekundär färdighet som ser ut så här: - Citat :
- SKÖNHET 1-6 Skönhet är helt enkelt ett mått på hur bra karaktären svarar mot rådande skönhetsideal. 1 motsvarar en ohyggligt ful och anskrämlig person, 6 en underskön person och allt där emellan är olika grader av normalt utseende. Skönhet kan normalt inte höjas under spelets gång. Den enda effekt skönhet har är att den påverkar de sociala färdigheterna bluffa, diplomati, kontaktnät och köpslå. Skönhet 1 ger -1 på dessa färdigheter, 2-5+-0 och 6 +1.
Hoppas detta funkar för alla. | |
| | | Sponsored content
| Rubrik: Sv: Vilka Grundegenskaper? [KLART] | |
| |
| | | | Vilka Grundegenskaper? [KLART] | |
|
Liknande ämnen | |
|
| Behörigheter i detta forum: | Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
| |
| |
| |
|