Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Imperium Sine Fine

Rollspel sedan 1998
 
HemHem  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Skadesystem [KLART]

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 685
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Skadesystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Skadesystem [KLART]   Skadesystem [KLART] Emptyfre sep 02, 2011 6:54 pm

Död, sår och läkning. Systemet för detta är klart.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Heffaklump
Level 15
Heffaklump


Antal inlägg : 349
Join date : 10-02-18

Skadesystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Skadesystem [KLART]   Skadesystem [KLART] Emptysön sep 04, 2011 4:28 pm

denna kategorin känns ganska viktig.
tittar man på resultaten av skador från
slagfälten förr så inser man att läkningen
spelar roll framförallt tidsmässigt.
utan magisk läkning kan minsta småsår
ta hur lång tid som helst att läka.
Till överst på sidan Gå ner
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 685
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Skadesystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Skadesystem [KLART]   Skadesystem [KLART] Emptysön sep 04, 2011 6:53 pm

Citat :
One issue with the standard damage/hit-points systems is the cumulative effect of injuries. In most standard systems wounds are strictly cumulative, so two 5-point wounds are identical to a 10-point wound. Arguably, this does not represent reality, nor does it strictly emulate cinematic genres like action movies. Numerous minor wounds to extremities or surface injuries are not equivalent to a wound to vital organs.

One way to deal with accumulation is a non-linear wound track. For this, you have a wound track similar to those in Ars Magica, Shadowrun, or Storyteller. However, there are different numbers of boxes at different levels. i.e.

1. Hurt O O O O
2. Wounded O O O
3. Serious O O
4. Grievous O O
5. Crippled O
Find the amount of damage you do (the number on the left) and mark the leftmost box on that track, staging down only if all those are filled. Thus, it takes four 1-point wounds to scale up to a 2-point wound. Thus, after taking a 3-point wound, you could take up to 3 2-point wounds before being any worse off. This prevents small wounds from quickly accumulating into lethal effects, but allows them to accumulate without much bookkeeping.

Detta är i princip hur skadesystemet fungerar. Till det är lagt ett system för träffområden (kroppsdelar). Texten är från en artikel om skadesystem i rollspel.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2292
Join date : 08-05-31
Age : 52
Ort : Segersjö

Skadesystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Skadesystem [KLART]   Skadesystem [KLART] Emptysön sep 04, 2011 7:13 pm

Ser intressant ut.
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Rolle
Level 15
Rolle


Antal inlägg : 431
Join date : 10-02-24
Age : 48

Skadesystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Skadesystem [KLART]   Skadesystem [KLART] Emptysön sep 04, 2011 9:23 pm

Jättebra system!
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Skadesystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Skadesystem [KLART]   Skadesystem [KLART] Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Skadesystem [KLART]
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Färdighetssystem [KLART]
» Ödespoäng (ÖP) [KLART]
» Magisystem [KLART]
» Grundegenskaper [KLART]
» Stridssystem [KLART]

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Imperium Sine Fine :: Deus-
Hoppa till: