Ang. att höja färdigheter...
I systemet som det ligger nu får man 1 färdighetspoäng (FP) varje gång man lyckas med en färdighet efter att man vilat/sovit. Det är ett ganska rimligt system som håller antalet FP på en rätt jämn nivå. Liknande system finns i andra spel jag spelat, t.ex. Nephilim och DoD, och funkar helt ok. En nackdel dock är att spelarna tenderar att överanvända färdigheter de vill höja efter varje gång de vilat på ett ibland lite krystat sätt
Jag läste på Rollspel.nu om färdighetssystem och kom på ett kanske bättre system...
Anta att spelarna bockar av färdigheter de lyckas med, och får ung. 10 + FÖR(stånd) i FP efter varje spelomgång som de sedan fritt kan fördela mellan de färdigheter de bockat av. Då blir det mer fritt och tar bort krystad färdighetsanvändande, men kräver samtidigt att karaktären använt färdigheten åtminstone
en gång.
Är det bra att FÖR (bl.a. inlärningsförmåga) spelar roll här? Eller är det orättvist mot karaktärer som har låg FÖR?
Om ingen motsätter sig så kör jag på det här, tror jag.