Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Imperium Sine Fine

Rollspel sedan 1998
 
HemHem  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Färdighetssystem [KLART]

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 685
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Färdighetssystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Färdighetssystem [KLART]   Färdighetssystem [KLART] Emptyfre sep 02, 2011 6:53 pm

Grunden är 1T10 + egenskap + färdighetsnivå (1-10). Färdighetslista är inte riktigt klar. Critical fail/Success är klart och kallas Mästerligt och Skamligt. Erfarenhet är klart.


Senast ändrad av Jonas den sön sep 18, 2011 10:55 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 685
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Färdighetssystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Färdighetssystem [KLART]   Färdighetssystem [KLART] Emptymån sep 05, 2011 5:42 pm

Ang. att höja färdigheter...

I systemet som det ligger nu får man 1 färdighetspoäng (FP) varje gång man lyckas med en färdighet efter att man vilat/sovit. Det är ett ganska rimligt system som håller antalet FP på en rätt jämn nivå. Liknande system finns i andra spel jag spelat, t.ex. Nephilim och DoD, och funkar helt ok. En nackdel dock är att spelarna tenderar att överanvända färdigheter de vill höja efter varje gång de vilat på ett ibland lite krystat sätt Wink

Jag läste på Rollspel.nu om färdighetssystem och kom på ett kanske bättre system...

Anta att spelarna bockar av färdigheter de lyckas med, och får ung. 10 + FÖR(stånd) i FP efter varje spelomgång som de sedan fritt kan fördela mellan de färdigheter de bockat av. Då blir det mer fritt och tar bort krystad färdighetsanvändande, men kräver samtidigt att karaktären använt färdigheten åtminstone en gång.

Är det bra att FÖR (bl.a. inlärningsförmåga) spelar roll här? Eller är det orättvist mot karaktärer som har låg FÖR?

Om ingen motsätter sig så kör jag på det här, tror jag.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Heffaklump
Level 15
Heffaklump


Antal inlägg : 349
Join date : 10-02-18

Färdighetssystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Färdighetssystem [KLART]   Färdighetssystem [KLART] Emptymån sep 05, 2011 8:02 pm

tycker det verkar bra.
Förståndet skall helt klart spela roll, vilket det
även gör i verkliga livet.
alla ska inte kunna allt.
är helt med på att man skall kunna kräva att
karaktären använt färdigheten man vill höja statsen i.
Till överst på sidan Gå ner
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 685
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Färdighetssystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Färdighetssystem [KLART]   Färdighetssystem [KLART] Emptylör feb 25, 2012 2:18 pm

Läste runt lite om befintliga färdighetssystem och fick följande idé...


Just nu kan man få modifikationer till färdighetsslaget, beroende på svårighetsgrad. Detta i likhet med d20 och många andra system. Modifikationen kan vara allt mellan +8 till -8 i nuläget.

Tärningen som används vid alla färdighetsslag är 1T10.

Vad sägs om att istället för modifikationer +- ändra tärningen man slår med? 1T4, 1T6, 1T8, 1T10, 1T12 och 2T8 kan användas. Ett mycket svårt slag slås alltså med 1T4 (motsvarar -6), ett normalt slag med 1T10 och ett mycket lätt slag slås med 2T8 (motsvarar +6).


Fördelar
Färre antal modifikationer att hålla reda på.
Roligare med olika tärningar än olika modifikationer?

Nackdelar
Färre möjliga modifikationer
Ett glapp mellan 1T12 och 2T8 (positiva modifikationer finns eg. bara som +2 och +6)

Vad tycker ni?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 685
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Färdighetssystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Färdighetssystem [KLART]   Färdighetssystem [KLART] Emptylör feb 25, 2012 2:29 pm

Ja alltså hm.

Med lite perspektiv på det nuv. färdighetssystemet är det väldigt spretigt...

Svårighetsgrad kan speglas på inte mindre än 3 sätt f.n...

- modifikation av själva slaget +-
- ändrad SG (motsv. DC, om ni glömt)
- ändrad tärning

Det är inte bra. Jag vill att svårighetsgrad ska speglas på ett sätt! T.ex. ett av ovanstående.

Dessutom är jag jävligt sugen på färdighetssystem som använder tärningspool istället för modifkationer. Du kan till exempel ha 1T6 i dyrka upp lås, sedan köpa en till etc.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Heffaklump
Level 15
Heffaklump


Antal inlägg : 349
Join date : 10-02-18

Färdighetssystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Färdighetssystem [KLART]   Färdighetssystem [KLART] Emptylör feb 25, 2012 8:53 pm

känner mig lite splittrad till allt detta.
det finns naturligtvis ganska mycket att
vinna på att förenkla det hela, men
finns det inte en risk med att förenkla
allt för mycket?
tror trots allt att just variationsmöjligheterna
är en stor del av nöjet med spelandet
och jag är inte helt övertygad om att
färre tabeller/tärningsslag automatiskt
kan översättas till mer (eller bättre!) spelande.



Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Färdighetssystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Färdighetssystem [KLART]   Färdighetssystem [KLART] Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Färdighetssystem [KLART]
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Ödespoäng (ÖP) [KLART]
» Magisystem [KLART]
» Grundegenskaper [KLART]
» Stridssystem [KLART]
» Skadesystem [KLART]

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Imperium Sine Fine :: Deus-
Hoppa till: