Jonas GM
Antal inlägg : 685 Join date : 10-02-15 Age : 48 Ort : Nynäshamn
| Rubrik: Grundegenskaper [KLART] fre sep 02, 2011 6:52 pm | |
| Allt om grundegenskaper här
Senast ändrad av Jonas den ons sep 07, 2011 11:24 am, ändrad totalt 1 gång | |
|
Jonas GM
Antal inlägg : 685 Join date : 10-02-15 Age : 48 Ort : Nynäshamn
| Rubrik: Sv: Grundegenskaper [KLART] ons sep 07, 2011 11:24 am | |
| - Citat :
- STYRKA (STY) 1-6 Styrka representerar karaktärens kroppsstyrka, hur stark han är, och hans förmåga att använda sin styrka på ett optimalt sätt. Styrka är av betydelse för alla eftersom det styr hur mycket en karaktär kan bära. Styrka är särskilt viktigt för krigare som vill använda tunga närstridsvapen och slåss med rå styrka snarare än finess och precision.
Ett högt värde i STY ger karaktären en bonus till skada i närstrid. STY 6-7: +1, 8-10: +2, 11-12: +3. Bonusen kan bara användas när man använder Styrka som grundegenskap i närstrid.
TÅLIGHET (TÅL) 1-6 Tålighet speglar hur tålig, hård och uthållig karaktären kropp är, hans kondition och förmåga att motstå sjukdomar, infektioner och gifter. Tålighet är viktigt för alla karaktärer eftersom det styr hur mycket skada han tål.
RÖRLIGHET (RÖR) 1-6 Smidighet representerar snabbhet, vighet, koordination och motorik. Rörlighet är viktigt för alla karaktärer men särskilt för dem som vill använda lätta vapen, snabbhet och precision i närstrid, som vill bli skickliga på avståndsvapen, undvika att bli träffad i strid eller på färdigheter som smyga eller rida.
FÖRSTÅND (FÖR) 1-6 Förstånd speglar hur väl en karaktär på att resonera och dra slutsatser, hur snabbt han lär sig och hur bra hans minne är. FÖR är nyckelegenskap för många färdigheter, bl.a. alla akademiska och ett bra värde i FÖR är en förutsättning för all högre utbildning. Det är också den viktigaste egenskapen för karaktärer som vill skickliga magiker eller fokusera på kunskap.
NÄRVARO (NÄR) 1-6 Närvaro bestämmer hur lätt karaktären är att tycka om, hur lätt han har för socialt samspel, hans självkännedom, viljestyrka och mentala kraft. NÄR speglar också hur väl han förstår hur andra varelser tänker och resonerar. Dock har NÄR ingenting med empati att göra, d.v.s. Hur karaktären känner med andra varelser. Empati styrs inte av någon spelteknisk term iDeus. NÄR är viktigt för karaktärer som vill interagera med andra varelser i världen på ett smidigt och problemfritt sätt, och för att få andra att göra som han vill eller se saker ur hans perspektiv. NÄR speglar också karaktärens reaktionsförmåga och spelar också en viss roll för karaktärens uthållighet. Utseende är alltså inte en del av en grundegenskap utan speglas i den sekundärs egenskapen Skönhet (SKÖ). | |
|