Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Imperium Sine Fine

Rollspel sedan 1998
 
HemHem  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Magisystem [KLART]

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 685
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Magisystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Magisystem [KLART]   Magisystem [KLART] Emptyfre sep 02, 2011 9:09 pm

Troligen det minst färdiga. Jag är lite inne på ett system utan spell-listor.


Senast ändrad av Jonas den ons okt 19, 2011 4:12 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2292
Join date : 08-05-31
Age : 52
Ort : Segersjö

Magisystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Magisystem [KLART]   Magisystem [KLART] Emptylör sep 03, 2011 10:09 am

Jonas skrev:
Troligen det minst färdiga. Jag är lite inne på ett system utan spell-listor.

Spell points!!!!!
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 685
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Magisystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Magisystem [KLART]   Magisystem [KLART] Emptysön okt 02, 2011 8:06 pm

Magisystemet är prell-klart. Som det ser ut är det tre separata magisytem i ett. cyclops

Prästerliga riter: ett fåtal riter som kan användas av vigda präster. De är baserade på IRL romersk katolska riter. Prsäterliga riter kan användas av nystartade karaktärer genom yrkesbakgrunderna Präst och Munk. Alla döpta och kristerliga kan dessutom alla använda riten nöddop och nödvigsel. Prästerliga riter bygger direkt på gamla romersk-katolska riter och att det används för att det ger en ordentlig medeltida feeling och pga denna omröstning. Om någon känner sig störd av detta, snälla PM:a mig NU Smile

EXEMPEL:

De sacramentum
BIKTEN (confessio): En person bekänner sina synder och mottar syndernas förlåtelse genom ånger och botgöring. Kardinalssynder kan bara förlåtas av en biskop.

(Bikten är en av sju riter som ingår i sakramenten)

De exaudi nos
Med denna beskyddande rit kan prästen eller lekmannen injaga demoniska varelser i skäck och hålla dem borta. Om prästen lyckas med ett NÄR-slag mot varelsen kraft kan den inte träda inom 3 meter från honom, och varelser med mindre kraft kan till och med fly. Denna rit kräver full koncentration och ständiga upprepande av pater noster och andra böner samtidigt som prästen visar sitt kors. Max 8 varelser kan hållas stången på detta sätt Riten kan utföras av vem som helst som är döpt, syndfri och bekänner sig till kyrkan men om karaktären inte är prästvigd eller har tagit munklöften har han -4 på slaget.
Parafernalia: Kors. Om karaktären även har tillgång till vigvatten ger detta +1 på slaget. Det går åt en flaska vigvatten per 30 sekunder för att denna bonus ska ha effekt en längre tid.

Trolldom: trolldom är klassisk folkloristisk magi (det där som folk brändes för) och har en kreativ sida med helande av sår och åkommor på ena sidan och destruktivt åkallande av demoner och andar samt förbannelser å andra sidan. Trolldom är baserade på formellistor a la D&D eller DoD. Alla trollformler har formen av ritualer och tar minst 10 minuter att använda. Detta är således inget man använder i combat. Trolldom kan användas av nyskapade karaktärer genom yrkesbakgrunden Trollkarl.

EXEMPEL

Bota sjukdom
Med denna formel kan trollkarlen genom att kalla på en ande som absorberar det onda försöka bota en sjukdom. Han måste förutom att lyckas med formeln även övervinna sjukdomens SG med ett NÄR-slag. Om han lyckas hävs sjukdomen inom 1 dag till 1 vecka beroende på hur allvarlig den är.
SG 14
Parafernalia: Malört, menstruationsblod, johannesört, ben från offrets mor, krucifix

Hex
Trollkarlen skapar en docka av strå, hår och naglar som han sedan kan plåga genom att skada den på olika sätt en gång per dag. Han kan välja att åsamka sitt offer upp till måttligt sår men aldrig döda offret genom denna formel. Formeln vara i 1T10 dagar. Varje gång trollkarlen försöker skada offret kan denne motstå effekten med ett TÅL-lag på SG 12.
SG: 15
Parafernalia: Hår, naglar eller färskt blod från offret, samt något som offret burit intil kroppen i minst nio dagar.

Skapa amulett
Genom denna besvärjelse binder trollkarlen en demons kraft i ett föremål. Kraften kan antingen vara till gagn eller last för bäraren. Trollkarlen väljer ett färdighetsslag eller egenskapsslag som ska få en modifikation på antingen -1 eller +1 så länge föremålet bärs.
SG: 12
Parafernalia:

Magi: Denna är den mest komplexa och har ingen formellista. Magi kan kastas av de få som har fått möjlighet att lära sig använda Logia -guds eget språk och speglas genom färdigheten magi. En besvärjelse tar mellan 8 och 20 sekunder att lägga och kan sålunda användas i strid. De är uppbygd runt de fyra elementen och magikern väljer från början vilken inriktning han ska ha. Hur skicklig och erfaren magikern är bestäms av färdigheten och kommer i 5 nivåer. Vilken nivå magikern har bestämmer också hur avancerade besvärjelser han kan använda:

1. Piret Karaktären har kunskap om de enklaste orden och den enklaste grammatiken. Karaktären kan på denna nivå:
Erhålla mystisk kunskap om och förståelse av elementet och sviten.
Elementär manipulering av elementet och sviten, tillräckligt för att aktivera dem eller ge dem elementära instruktioner.
Få sinnesintryck från elementet och sviten.

2. Archarios Karaktären kan på denna nivå:
Ge elementära kommandon och ha elementär kontroll fenomen kopplat till elementet och dess svit.
Dölja eller kamouflera fenomen kopplat till elementet och dess svit.
Skydda ett mål mot attacker, vanligtvis genom att ge ABS.
Utföra avancerade varianter av nivå 1.

3. Magos Karaktären kan på denna nivå:
Förändra kapaciteten eller funktionen hos fenomen kopplat till elementet och sviten.
Ge ett mål ett lindrigt sår.
Förstärka eller öka ett fenomen kopplat till elementet.
Utföra avancerade varianter av nivå 1 eller 2.

4. Demag Karaktären kan på denna nivå:
Förändra storleken eller skepnaden hos ett fenomenet till ett relaterat
fenomen, eller ersätta dess förmåga eller funktion med något annat.
Ge ett mål ett måttligt sår.
Utföra avancerade varianter av nivå 1,2 eller 3.

5. Protat Karaktären kan på denna nivå:
Skapa fenomen kopplat till elementet ur intet.
Förstöra eller ge ett mål ett kritiskt sår.
Utföra avancerade varianter av nivå 1,2,3 eller 4.

När en magiker använder besvärjelser bränner han 2 psychia (med andra ord spell-points) per besvärjelsenivå (t.ex. 6 för en nivå 3-besvärjelse) som återfås 1 per 2h vila. Ingen karaktär kommer att kunna använda denna typ av magi från start.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2292
Join date : 08-05-31
Age : 52
Ort : Segersjö

Magisystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Magisystem [KLART]   Magisystem [KLART] Emptymån okt 03, 2011 4:01 pm

Ser bra ut. Saknar dock själva djävulsdyrkan i form av den klassiska frammanandet av demon. Kanske för mäktigt?
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 685
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Magisystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Magisystem [KLART]   Magisystem [KLART] Emptytis okt 04, 2011 8:22 pm

Admin skrev:
Ser bra ut. Saknar dock själva djävulsdyrkan i form av den klassiska frammanandet av demon. Kanske för mäktigt?

Egentligen frammanar man djävulen i en form eller annan varje gång man använder trolldom. Åkalla Mephistofeles är dock möjligt men fetvanskligt! Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Heffaklump
Level 15
Heffaklump


Antal inlägg : 349
Join date : 10-02-18

Magisystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Magisystem [KLART]   Magisystem [KLART] Emptytis okt 04, 2011 9:52 pm

tycker väl att det ser ganska bra ut.
undrar dock, vad gör bikten egentligen?
(typ remove curse??)
tycker också att man skall ha in något om
tolka framtiden ex. divination som alltid är
gångbart.
Till överst på sidan Gå ner
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2292
Join date : 08-05-31
Age : 52
Ort : Segersjö

Magisystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Magisystem [KLART]   Magisystem [KLART] Emptyons okt 05, 2011 7:05 pm

Heffaklump skrev:
tycker väl att det ser ganska bra ut.
undrar dock, vad gör bikten egentligen?
(typ remove curse??)
tycker också att man skall ha in något om
tolka framtiden ex. divination som alltid är
gångbart.

Tolkningar av framtiden är fasligt vanskligt för en DM. Kanske snarare att se igenom dörrar och utröna vad som möjligen kan hända om man utför en viss handling.
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 685
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Magisystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Magisystem [KLART]   Magisystem [KLART] Emptyons okt 05, 2011 7:29 pm

Heffaklump skrev:
tycker väl att det ser ganska bra ut.
undrar dock, vad gör bikten egentligen?
(typ remove curse??)
tycker också att man skall ha in något om
tolka framtiden ex. divination som alltid är
gångbart.

Bikten gör just det som står, den förlåter synder. Bra att ha fixat om man t.ex. skulle dö och inte vill hamna i helsefyr Very Happy

Spå framtiden finns både via färdigheten astrologi och genom trolldom. Men det är inte helt pricksäkert, såklart.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Sponsored content





Magisystem [KLART] Empty
InläggRubrik: Sv: Magisystem [KLART]   Magisystem [KLART] Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Magisystem [KLART]
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Färdighetssystem [KLART]
» Skadesystem [KLART]
» Ödespoäng (ÖP) [KLART]
» Grundegenskaper [KLART]
» Stridssystem [KLART]

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Imperium Sine Fine :: Deus-
Hoppa till: