Magisystemet är prell-klart. Som det ser ut är det tre separata magisytem i ett.
Prästerliga riter: ett fåtal riter som kan användas av vigda präster. De är baserade på IRL romersk katolska riter. Prsäterliga riter kan användas av nystartade karaktärer genom yrkesbakgrunderna Präst och Munk. Alla döpta och kristerliga kan dessutom alla använda riten nöddop och nödvigsel. Prästerliga riter bygger direkt på gamla romersk-katolska riter och att det används för att det ger en ordentlig medeltida feeling och pga
denna omröstning.
Om någon känner sig störd av detta, snälla PM:a mig NU EXEMPEL:
De sacramentumBIKTEN (confessio): En person bekänner sina synder och mottar syndernas förlåtelse genom ånger och botgöring. Kardinalssynder kan bara förlåtas av en biskop.
(Bikten är en av sju riter som ingår i sakramenten)
De exaudi nosMed denna beskyddande rit kan prästen eller lekmannen injaga demoniska varelser i skäck och hålla dem borta. Om prästen lyckas med ett NÄR-slag mot varelsen kraft kan den inte träda inom 3 meter från honom, och varelser med mindre kraft kan till och med fly. Denna rit kräver full koncentration och ständiga upprepande av pater noster och andra böner samtidigt som prästen visar sitt kors. Max 8 varelser kan hållas stången på detta sätt Riten kan utföras av vem som helst som är döpt, syndfri och bekänner sig till kyrkan men om karaktären inte är prästvigd eller har tagit munklöften har han -4 på slaget.
Parafernalia: Kors. Om karaktären även har tillgång till vigvatten ger detta +1 på slaget. Det går åt en flaska vigvatten per 30 sekunder för att denna bonus ska ha effekt en längre tid.
Trolldom: trolldom är klassisk folkloristisk magi (det där som folk brändes för) och har en kreativ sida med helande av sår och åkommor på ena sidan och destruktivt åkallande av demoner och andar samt förbannelser å andra sidan. Trolldom är baserade på formellistor a la D&D eller DoD. Alla trollformler har formen av ritualer och tar minst 10 minuter att använda. Detta är således inget man använder i combat. Trolldom kan användas av nyskapade karaktärer genom yrkesbakgrunden Trollkarl.
EXEMPEL
Bota sjukdomMed denna formel kan trollkarlen genom att kalla på en ande som absorberar det onda försöka bota en sjukdom. Han måste förutom att lyckas med formeln även övervinna sjukdomens SG med ett NÄR-slag. Om han lyckas hävs sjukdomen inom 1 dag till 1 vecka beroende på hur allvarlig den är.
SG 14
Parafernalia: Malört, menstruationsblod, johannesört, ben från offrets mor, krucifix
HexTrollkarlen skapar en docka av strå, hår och naglar som han sedan kan plåga genom att skada den på olika sätt en gång per dag. Han kan välja att åsamka sitt offer upp till måttligt sår men aldrig döda offret genom denna formel. Formeln vara i 1T10 dagar. Varje gång trollkarlen försöker skada offret kan denne motstå effekten med ett TÅL-lag på SG 12.
SG: 15
Parafernalia: Hår, naglar eller färskt blod från offret, samt något som offret burit intil kroppen i minst nio dagar.
Skapa amulettGenom denna besvärjelse binder trollkarlen en demons kraft i ett föremål. Kraften kan antingen vara till gagn eller last för bäraren. Trollkarlen väljer ett färdighetsslag eller egenskapsslag som ska få en modifikation på antingen -1 eller +1 så länge föremålet bärs.
SG: 12
Parafernalia:Magi: Denna är den mest komplexa och har ingen formellista. Magi kan kastas av de få som har fått möjlighet att lära sig använda
Logia -guds eget språk och speglas genom färdigheten magi. En besvärjelse tar mellan 8 och 20 sekunder att lägga och kan sålunda användas i strid. De är uppbygd runt de fyra elementen och magikern väljer från början vilken inriktning han ska ha. Hur skicklig och erfaren magikern är bestäms av färdigheten och kommer i 5 nivåer. Vilken nivå magikern har bestämmer också hur avancerade besvärjelser han kan använda:
1.
Piret Karaktären har kunskap om de enklaste orden och den enklaste grammatiken. Karaktären kan på denna nivå:
Erhålla mystisk kunskap om och förståelse av elementet och sviten.
Elementär manipulering av elementet och sviten, tillräckligt för att aktivera dem eller ge dem elementära instruktioner.
Få sinnesintryck från elementet och sviten.
2.
Archarios Karaktären kan på denna nivå:
Ge elementära kommandon och ha elementär kontroll fenomen kopplat till elementet och dess svit.
Dölja eller kamouflera fenomen kopplat till elementet och dess svit.
Skydda ett mål mot attacker, vanligtvis genom att ge ABS.
Utföra avancerade varianter av nivå 1.
3.
Magos Karaktären kan på denna nivå:
Förändra kapaciteten eller funktionen hos fenomen kopplat till elementet och sviten.
Ge ett mål ett lindrigt sår.
Förstärka eller öka ett fenomen kopplat till elementet.
Utföra avancerade varianter av nivå 1 eller 2.
4.
Demag Karaktären kan på denna nivå:
Förändra storleken eller skepnaden hos ett fenomenet till ett relaterat
fenomen, eller ersätta dess förmåga eller funktion med något annat.
Ge ett mål ett måttligt sår.
Utföra avancerade varianter av nivå 1,2 eller 3.
5.
Protat Karaktären kan på denna nivå:
Skapa fenomen kopplat till elementet ur intet.
Förstöra eller ge ett mål ett kritiskt sår.
Utföra avancerade varianter av nivå 1,2,3 eller 4.
När en magiker använder besvärjelser bränner han 2
psychia (med andra ord spell-points) per besvärjelsenivå (t.ex. 6 för en nivå 3-besvärjelse) som återfås 1 per 2h vila. Ingen karaktär kommer att kunna använda denna typ av magi från start.