Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Imperium Sine Fine

Rollspel sedan 1998

HemHem  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Förmågor och Skavanker [KLART]

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Jonas
GM
Jonas

Antal inlägg : 685

Förmågor och Skavanker [KLART] Empty
InläggRubrik: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptyfre sep 02, 2011 7:30 pm

Kom jättegärna med kreativa förslag! Non-combat förmågor är prioriterat!

Senast ändrad av Jonas den sön sep 18, 2011 10:55 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Rolle
Level 15
Rolle

Antal inlägg : 431

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptysön sep 04, 2011 5:56 pm

Skavanker off the top of my head:
Halt
Alkis (eller knarkare)
Fördomsfull (rasist) Fast Fredric får inte spela ytterligare en sådan här gubbe Razz
Utvecklingsstörd
Folkskygg
Ful (sjukt ful alltså, om man har mindre än 6 i Charisma av 3-18)
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptysön sep 04, 2011 6:48 pm

Rolle skrev:
Halt
Alkis (eller knarkare)
Fördomsfull (rasist) Fast Fredric får inte spela ytterligare en sådan här gubbe Razz
Utvecklingsstörd
Folkskygg

Har en känsla av att utvecklingsstörd kommer att bli jättepoppis.
Admin
GM
Admin

Antal inlägg : 2292

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptysön sep 04, 2011 7:15 pm

Rolle skrev:
Halt
Alkis (eller knarkare)
Utvecklingsstörd
Folkskygg

Vadå? Beodrik var både fascist OCH ful (cha 5) Very Happy
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptysön sep 04, 2011 8:18 pm

Alltså jag kan inte hjälpa att gräva i det här med utvecklingsstörd. Hur tänker du där Rolle? Man borde väl ha minus på samtliga stats och samtliga skills. Därmed borde den ge obcent mycket extra ödespoäng (som man köper skills för) så en utvecklingsstörd borde starta med sjukt mycket skills/feats/boosts, och det funkar ju inte så bra med utvecklingsstörd. Alltså jag tänker Dawns här, är det fel? Du meanr kanske bara lite lätt retarded?
Rolle
Level 15
Rolle

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptysön sep 04, 2011 9:11 pm

Nej, absolut inte som Downs syndrom. En sån kan ju inte vara äventyrare.
Jag tänkte mig snarare någon med extremt lågt förnuft. Han kan vara väldigt fysiskt kapabel ändå. Otroligt korkad, lättövertalad, förstår inte komplicerade koncept.
Bra ide med en massa extra ödespoäng!
Kan bli jobbig att spela övertygande dock...

Tänk dig Hodor! Very Happy
Admin
GM
Admin

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptymån sep 05, 2011 8:22 am

Jag vill vara en Idiot Savant mage? Sjukt mycket negativt och sedan sjukt mycket plus. Måste vara den perfekta trollpuffaren.

För att tillföra diskussionen något så tycker jag att skavanker inte skall vara sådana som påverkas av stats som tex utvecklingstörd påverkar int. Det skall snarare vara fobier, olika beroenden, albino och andra saker.
Heffaklump
Level 15
Heffaklump

Antal inlägg : 349

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptymån sep 05, 2011 8:07 pm

verkar bli en kringvandrande cirkus med freaks
som är ute och går.
kan inte hjälpa utan att jag anar att några av
våra kollegor kommer att spela över.
att spela med skavanker är inte helt lätt om det
skall vara trovärdigt och kommer att kräva
lika mycket av GM som spelaren om det skall
vara vettigt.
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptyons sep 14, 2011 9:19 pm

Listan över förmågor med tillhörande regler och beskrivningar är klar. Ättling tycker jag är särskilt ball eftersom den genererar en ättling till karaktären som kan överta vissa av hans förmågor, grundegenskaper, titlar, grejer etc. Ättlingen får även förmågan hämnare som gör det lättare för honom är söka upp och mula den som dräpte karaktären. Skitbra sätt att fortsätta med en karaktär efter hans död!

När det gäller Rolles förslag om att förmågor ska kopplas till färdigheter så har vissa förmågor färdighets- eller färdighetsgruppskrav.

Kedja betyder att förmågan innehåller flera delförmågor som köps separat. Man måste ha [förmåga] nivå 1 innan man köper [förmåga] nivå 2 o.s.v.

Alldagligt utseende
Merkantil
Anpasslig
Motståndskraftig (kedja)
Astralresenär
Mästerlig (kedja)
Hämnare
Beläst
Orubblig
Blindstrid (kedja)
Orädd
Bärsärk
Projektilparering (kedja)
Djurvän
Reaktionssnabb (kedja)
Flyhänt
Rustningsträning (kedja)
Gudfruktig
Rörlig (ej flankerad)
Hård (kedja)
Sadelskytt
Händig
Sjätte sinne (kedja)
Ilmarsch
Skarpskytt (kedja)
Kattfot
Slagskämpe (kedja)
Klyva
Smyganfall (kedja)
Knivmästare (kedja)
Krigartalang
Stålblick
Kroppskontroll
Vaksam
Kvickladdning (kedja)
Ättling

Admin
GM
Admin

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptyons sep 14, 2011 10:27 pm

Jonas skrev:
Listan över förmågor med tillhörande regler och beskrivningar är klar. Ättling tycker jag är särskilt ball eftersom den genererar en ättling till karaktären som kan överta vissa av hans förmågor, grundegenskaper, titlar, grejer etc. Ättlingen får även förmågan hämnare som gör det lättare för honom är söka upp och mula den som dräpte karaktären. Skitbra sätt att fortsätta med en karaktär efter hans död!

När det gäller Rolles förslag om att förmågor ska kopplas till färdigheter så har vissa förmågor färdighets- eller färdighetsgruppskrav.

Kedja betyder att förmågan innehåller flera delförmågor som köps separat. Man måste ha [förmåga] nivå 1 innan man köper [förmåga] nivå 2 o.s.v.

Alldagligt utseende
Merkantil
Anpasslig
Motståndskraftig (kedja)
Astralresenär
Mästerlig (kedja)
Hämnare
Beläst
Orubblig
Blindstrid (kedja)
Orädd
Bärsärk
Projektilparering (kedja)
Djurvän
Reaktionssnabb (kedja)
Flyhänt
Rustningsträning (kedja)
Gudfruktig
Rörlig (ej flankerad)
Hård (kedja)
Sadelskytt
Händig
Sjätte sinne (kedja)
Ilmarsch
Skarpskytt (kedja)
Kattfot
Slagskämpe (kedja)
Klyva
Smyganfall (kedja)
Knivmästare (kedja)
Krigartalang
Stålblick
Kroppskontroll
Vaksam
Kvickladdning (kedja)
Ättling

Ehh, rörlig=mobility? Måste säga att det blir himla kul att se saker i direktöversättning Wink Vad sägs om att lägga till parerplåtsmästare (Improved buckler) och Dubbel Pil (kedja) (Double shot).
Rolle
Level 15
Rolle

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptytor sep 15, 2011 9:45 am

Utvecklingsstörd då? Jag vill spela ett dreglande miffo! Razz
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptytor sep 15, 2011 7:27 pm

Rolle skrev:
Utvecklingsstörd då? Jag vill spela ett dreglande miffo! Razz

Alltså det här är listan över förmågor, inte skavanker Smile För övrigt vände och jag och vred på den förmågan men jag kom varje gång fram till att det du är ute efter är egentligen bara ett lågt FÖR?

Savanten som Fredric var intresssearad av är enligt mig en person med extremt högt FÖR och extremt lite NÄR (där bl.a. theory of mind, alltså att förstå och tolka andra individer, ingår)

Halt och Drinkare har jag lagt till.

Rörlig är inte mobility utan handlar om att slippa penalties i defence om du får en attack i flank.

Det finns naturligtvis utrymme för idéer för fler förmågor. Ju fler dess bättre! Jag kan hålla med om att vissa förmågor inte är namnstarka. Förslag mottages tacksamt.
_M_
Level 15
_M_

Antal inlägg : 210

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptytor sep 15, 2011 9:17 pm

Street Smart. Gatuklok? Man kan läsa av folk/situationer där en släng av brott eller bedrägeri ingår. Kanske kontaktnät inom skuggiga element, polare på kåken etc. Mest för känslan egentligen.
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptytor sep 15, 2011 9:49 pm

_M_ skrev:
Street Smart. Gatuklok? Man kan läsa av folk/situationer där en släng av brott eller bedrägeri ingår. Kanske kontaktnät inom skuggiga element, polare på kåken etc. Mest för känslan egentligen.

Den finns faktiskt redan, men som färdighet. Men det är fan om jag lyckas hitta ett bra svenskt ord för det. Undre världen heter den föt tillf., men det suger ju. Gatuklok var fan bättre, även om det också suger.
Rolle
Level 15
Rolle

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptytor sep 15, 2011 11:33 pm

Vägvan? Very Happy
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptyfre sep 16, 2011 4:10 pm

För att ge mer info vad namnet ska hinta: det finns 4 etikettsfärdigheter, etikett vanligt folk, etikett borgare och etikett adel. Den fjärde gäller eg. etikett för lösdrivare, t.ex hur man överlever på gatan, vet vilka kvarter man ska unddvika och hur man snabbt ser tecken på trubbel så man kan dra, hur man känner igen tecken på pestsmitta, hur man udviker vissa individer etc etc: alltså som Maxi skrev Streetsmart på medeltiden. Det är alltså inget som egentligen betyder att man är kriminell eller har kontakter i kriminella kretsar (det omfattas av färdigheten Kontaktnät -kriminell). Gatuklok är inte dumt förutom att ordet låter bara illa översatt. Vägvan låter som någon annan färdighet. Sktisvårt!
Rolle
Level 15
Rolle

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptyfre sep 16, 2011 4:17 pm

Vägvan var ett skämt.
Gatusmart duger bra tycker jag.
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptylör sep 17, 2011 10:21 pm

Komplett lista med skavanker...

Albino
Drinkare
Fixering
Färgblind
Girig
Halt
Intolerant
Klumpig
Kärlekskrank
Lomhörd
Lättlurad
Lögnaktig
Närsynt
Odör
Otur
Ovana
Rädsla
Samlare
Sjusovare
Sköka
Slapp blåsa
Spelare
Stammare/läspare
Storhetsvansinne
Stum
Vanställd
Ärlig
Rolle
Level 15
Rolle

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptylör sep 17, 2011 11:52 pm

och Utvecklingsstörd. Smile
Admin
GM
Admin

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Emptylör sep 17, 2011 11:55 pm

Tycker att drinkare skall bytas ut mot missbrukare, då det finns många saker som kan missbrukas.
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Förmågor och Skavanker [KLART]   Förmågor och Skavanker [KLART] Empty

Förmågor och Skavanker [KLART]
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Färdighetssystem [KLART]
» Ödespoäng (ÖP) [KLART]
» Magisystem [KLART]
» Grundegenskaper [KLART]
» Stridssystem [KLART]

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet