För att komma tillrätta med våra huvudproblem har jag följande "paket" som förslag. Våra problem har jag tolkat som detta:
1. Det blir för dödligt när många attackerar samma person i samma runda.
Min lösning bygger vidare på det Rolle pratade om när vi körde sist. Mitt förslag är helt enkelt att det antal tärningar man väljer att lägga på försvar gäller mot samtliga attacker man är medveten om den rundan. Om Gruff har 10 stridstärningar och lägger 5 på anfall och 5 på försvar när han slåss mot ork1 så kommer han att ha 5 försvarstärningar att använda även om han blir attackerad av ork2 i slutet av rundan. Det gör att valet hur man delar upp stridstärningarna attack/försvar fortfarande blir viktigt, men du blir aldrig stående med kalsongerna nere på samma sätt när det kommer fler attacker än vad du räknat med. Man behåller regeln 1 grundtärning som gäller i alla lägen, till exempel om man är omedveten om attacken.
2. Sköld är oumbärligt.
Jag tror på det vi redan har. Inför bucklare som ger +1 försvarstärning och kan användas med tvåhandsvapen. Då ger ett tvåhandssvärd 4 tärningar som kan användas till attack eller försvar och bucklaren 1 tärning till försvar, totalt 5 tärningar. Ett långsvärd ger 3 tärningar till atack eller försvar, och en vanlig sköld 3 tärningar till försvar, totalt 6. Då skiljer det en tärning men det kanske gör mindre (det är väldigt inte old school att försöka balansera allt perfekt). Dessutom har ju tvåhandssvärdet fördelen att du får fler tärningar du kan styra hur du vill, och har en ökad skadekapacitet. Om vi fortfarande tycker sköld är uber, så plockar vi ned den till +2. Det funkar om man dessutom kör med regeln att man har sitt försvar mot alla attacker (se ovan).
3. Initiativ
Redan löst med att vi slår varje runda och att anfallaren satsar attack/försvar öppet, så försvararen kan anpassa sina tärningar (klar fördel).