Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Imperium Sine Fine

Rollspel sedan 1998
 
HemHem  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Fantasy! Testspelat

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 683
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptysön mar 18, 2012 11:11 am

Tack för en kul omgång Fantasy! igår. Askul att testa ett nytt spel! Det lilla vi hann med kändes iaf för mig som SL som en stor frihet. Det blev också jävligt coola gubbar tycker jag.

Jag tog fasta på följande igår:

- personligen tyckte jag det märkligaste blev när vi skulle slå tärningsslag konfidentiellt. Det måste finnas ett bättre sätt.

- förflyttning kan inte göras tillsammans med andra handlingar. Det var inget fel vi gjorde så här husreglar vi något.

- skjuta in i närstrid

- jag kände spontant att karaktärsbladen kunde rymma lite med, typ att man kunde skriva hur många stridstärningar man hade.

- kände också att om vi kör Fantasy! fler gånger bör vi föra in alver, dvärgar och magiker och hittar på fler förmågor. Annars kommer det kännas som karaktärsvalen blir för begränsade rent spelmekaniskt.

Har jag glömt något?


Tre viktiga saker jag missade i går var att

- vapen ger inte 1T till stridspölen, de ger sin vapenbonus. Danne skulle t.ex. lagt till 2T för sitt kortsvärd och Maxi 3T för sin båge.

- sköldar ger +3T på försvar, inte 1T

- den enda förmågan som inte läggs på antingen attack eller försvar är stridsvana. Yxkämpe och fäktning läggs bara på attack.



Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2290
Join date : 08-05-31
Age : 51
Ort : Segersjö

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptysön mar 18, 2012 11:19 am

Så det var alltså lyckat? Som sagt så tycker jag att det verkade vara ett väldigt vettigt system med mycket frihet. Kanske vi inte behöver köra in dvärgar och alver, utan låter dessa stå på sidan om och köra en människodominerad värld. Magiker måste givetvis in.
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 683
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptysön mar 18, 2012 1:39 pm

Arfert skrev:
Fri förflyttning på korta avstånd, inom rimliga gränser, tycker jag är ok. SL avgör från fall till fall, men upp till tre meter är rimligt.

Svar från spelförfattaren ang. förflyttning.

Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2290
Join date : 08-05-31
Age : 51
Ort : Segersjö

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptysön mar 18, 2012 3:29 pm

Jonas skrev:
Arfert skrev:
Fri förflyttning på korta avstånd, inom rimliga gränser, tycker jag är ok. SL avgör från fall till fall, men upp till tre meter är rimligt.

Svar från spelförfattaren ang. förflyttning.


Alltså den gamla vanliga "5 foot step" Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Heffaklump
Level 15
Heffaklump


Antal inlägg : 349
Join date : 10-02-18

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptysön mar 18, 2012 6:13 pm

tyckte att det var uppfriskande att köra
något nytt.
svårast hade jag nog för det faktum att man inte
kunde gå och slå samma runda.
tycker nog att Rolands förslag var en bra lösning
om det inte bara var en feltolkning av reglerna.
stridssystemet med anfalls och försvarstärningar
tyckte jag nog var lite väl omständigt och jag
ställer mig lite frågande till att man kan variera
så mycket mellan antal tärningar från gång till gång.
jag är däremot mer positiv till rollspelsformuläret,
det var lättläst och överskådligt.
Till överst på sidan Gå ner
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 683
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptysön mar 18, 2012 8:43 pm

Heffaklump skrev:
tyckte att det var uppfriskande att köra
något nytt.
svårast hade jag nog för det faktum att man inte
kunde gå och slå samma runda.
tycker nog att Rolands förslag var en bra lösning
om det inte bara var en feltolkning av reglerna.
stridssystemet med anfalls och försvarstärningar
tyckte jag nog var lite väl omständigt och jag
ställer mig lite frågande till att man kan variera
så mycket mellan antal tärningar från gång till gång.
jag är däremot mer positiv till rollspelsformuläret,
det var lättläst och överskådligt.

Håller med om att tärningspöl kändes ovant och lite rörigt.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Rolle
Level 15
Rolle


Antal inlägg : 431
Join date : 10-02-24
Age : 48

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptyons mar 21, 2012 5:56 am

Ja, vi måste se över tärningsförfarandet.
Helt klart behöver man två uppsättningar tärningar i olika färger som man slår samtidigt som spelledaren, alternativt bakom varsin skärm, som man sedan flyttar på.
Till överst på sidan Gå ner
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2290
Join date : 08-05-31
Age : 51
Ort : Segersjö

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptyons mar 21, 2012 9:43 am

Rolle skrev:
Ja, vi måste se över tärningsförfarandet.
Helt klart behöver man två uppsättningar tärningar i olika färger som man slår samtidigt som spelledaren, alternativt bakom varsin skärm, som man sedan flyttar på.

Problemet med pölen (även fast jag gillar ideen) är även det faktum att man vid högre "levlar" verkar få en fasligt massa tärningar (kanske tom mer än man faktiskt kan hålla i handen). Att sortera dessa efter ett slag (speciellt med exploderande 6:or) verkar bli ett härke.
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 683
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptysön mar 25, 2012 8:18 pm

Admin skrev:
Rolle skrev:
Ja, vi måste se över tärningsförfarandet.
Helt klart behöver man två uppsättningar tärningar i olika färger som man slår samtidigt som spelledaren, alternativt bakom varsin skärm, som man sedan flyttar på.

Problemet med pölen (även fast jag gillar ideen) är även det faktum att man vid högre "levlar" verkar få en fasligt massa tärningar (kanske tom mer än man faktiskt kan hålla i handen). Att sortera dessa efter ett slag (speciellt med exploderande 6:or) verkar bli ett härke.

Jag konfronterade författaren med detta genom att använda två exempel. En krigare som har 10 nivåer i stridsvana och yxkämpe (max) och en som har 5 i ditto. I första exemplet får krigaren slå anfall med 30 tärningar och i andra 20, vilket ju låter bökigt.

Jag blev då upplyst att det med en normal utdelning av extratärningar (ET) skulle ta spelaren 80 (!) speltillfällen att uppnå 5 nivåer i både stridsvana och yxkämpe, och då har han inte satt en enda extranivå i någon annan förmåga.

Det är 10 år av hängivet spelande av Fantasy! för oss Wink och resulterar i en karaktär som inte kan något annat överhuvudtaget än att slåss med yxa.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2290
Join date : 08-05-31
Age : 51
Ort : Segersjö

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptysön mar 25, 2012 8:30 pm

Jonas skrev:
Admin skrev:
Rolle skrev:
Ja, vi måste se över tärningsförfarandet.
Helt klart behöver man två uppsättningar tärningar i olika färger som man slår samtidigt som spelledaren, alternativt bakom varsin skärm, som man sedan flyttar på.

Problemet med pölen (även fast jag gillar ideen) är även det faktum att man vid högre "levlar" verkar få en fasligt massa tärningar (kanske tom mer än man faktiskt kan hålla i handen). Att sortera dessa efter ett slag (speciellt med exploderande 6:or) verkar bli ett härke.

Jag konfronterade författaren med detta genom att använda två exempel. En krigare som har 10 nivåer i stridsvana och yxkämpe (max) och en som har 5 i ditto. I första exemplet får krigaren slå anfall med 30 tärningar och i andra 20, vilket ju låter bökigt.

Jag blev då upplyst att det med en normal utdelning av extratärningar (ET) skulle ta spelaren 80 (!) speltillfällen att uppnå 5 nivåer i både stridsvana och yxkämpe, och då har han inte satt en enda extranivå i någon annan förmåga.

Det är 10 år av hängivet spelande av Fantasy! för oss Wink och resulterar i en karaktär som inte kan något annat överhuvudtaget än att slåss med yxa.

Vad anses som "normal" utdelning av ET?
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 683
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptymån mar 26, 2012 9:33 am

Admin skrev:
Vad anses som "normal" utdelning av ET?

Man får normalt 1 ET efter varje session man varit aktiv + kanske 1 extra ibland om man typ klarat nåt jättesvårt.

Först måste man skrapa ihop 10 ET innan man kan börja höja förmågor. eftersom det kostar 10 ET per nivå. Så att höja två förmågor 4 steg blir 2(4x10). Men då har vi en krigare som inte lagt något på extra kroppspoäng och inte har några ET "lösa" att använda i t.ex. strid, eller vill höja några andra förmågor eller skaffa nya, och det är sannolikt ovanligt.

Mer sannolikt är att man efter ett fåtal år hamnar på kanske 10-12 tärningar om man spelar samma game hela tiden och överlever.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2290
Join date : 08-05-31
Age : 51
Ort : Segersjö

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptymån mar 26, 2012 11:47 am

Jonas skrev:
Admin skrev:
Vad anses som "normal" utdelning av ET?

Man får normalt 1 ET efter varje session man varit aktiv + kanske 1 extra ibland om man typ klarat nåt jättesvårt.

Först måste man skrapa ihop 10 ET innan man kan börja höja förmågor. eftersom det kostar 10 ET per nivå. Så att höja två förmågor 4 steg blir 2(4x10). Men då har vi en krigare som inte lagt något på extra kroppspoäng och inte har några ET "lösa" att använda i t.ex. strid, eller vill höja några andra förmågor eller skaffa nya, och det är sannolikt ovanligt.

Mer sannolikt är att man efter ett fåtal år hamnar på kanske 10-12 tärningar om man spelar samma game hela tiden och överlever.

Ehh, rätta mig om jag har fel. Det tar typ 10 ggr att "gå upp en lvl" (vilket, för oss, är ett år)? Hur lång är en normal spelomgång. Så vitt jag vet så spelar de flesta ca 4-5 h och vi spelar 10-12. Innebär detta att vi ("normalt") skulle ha 2 ET vid varje spelomgång?

Så vitt jag förstår så är inte ET så viktiga utan blir först viktiga när man har 10 av dem. Visst, det kan vara bra att då och då slå en extra tärning, men det viktiga är ju att höja grundförmågorna. En annan sak jag också frågar mig är följande. Om det nu är så att man spenderar 10 ET, betyder det att man förlorar möjligheten att slå extra tärningar (vilket i praktiken betyder att man inte kan köpa extra förmågor för att man hela tiden behöver dessa ET för att klara av det tuffare motståndet).
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Rolle
Level 15
Rolle


Antal inlägg : 431
Join date : 10-02-24
Age : 48

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptymån mar 26, 2012 11:57 am

Det verkar som om "Character progression" är extremt långsam, kanske lite för mycket? Kan ju bli trist om man aldrig upplever att ens gubbe blir bättre och utvecklas.
Till överst på sidan Gå ner
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 683
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptymån mar 26, 2012 1:07 pm

Rolle skrev:
Det verkar som om "Character progression" är extremt långsam, kanske lite för mycket? Kan ju bli trist om man aldrig upplever att ens gubbe blir bättre och utvecklas.

Nu har jag ingen agenda att försöka skjuta ned alla argument men efter varje spelomgång blir ju faktiskt karaktären lite bättre (1 extratärning som kan användas till vad som helst). Det är oftare än t.ex. D&D.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2290
Join date : 08-05-31
Age : 51
Ort : Segersjö

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptymån mar 26, 2012 8:28 pm

Jonas skrev:
Rolle skrev:
Det verkar som om "Character progression" är extremt långsam, kanske lite för mycket? Kan ju bli trist om man aldrig upplever att ens gubbe blir bättre och utvecklas.

Nu har jag ingen agenda att försöka skjuta ned alla argument men efter varje spelomgång blir ju faktiskt karaktären lite bättre (1 extratärning som kan användas till vad som helst). Det är oftare än t.ex. D&D.

Kan du besvara mina frågor också?
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 683
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptymån mar 26, 2012 9:49 pm

[quote="Admin"]
Jonas skrev:
Admin skrev:
Vad anses som "normal" utdelning av ET?

Ehh, rätta mig om jag har fel. Det tar typ 10 ggr att "gå upp en lvl" (vilket, för oss, är ett år)? Hur lång är en normal spelomgång. Så vitt jag vet så spelar de flesta ca 4-5 h och vi spelar 10-12. Innebär detta att vi ("normalt") skulle ha 2 ET vid varje spelomgång?

Så vitt jag förstår så är inte ET så viktiga utan blir först viktiga när man har 10 av dem. Visst, det kan vara bra att då och då slå en extra tärning, men det viktiga är ju att höja grundförmågorna. En annan sak jag också frågar mig är följande. Om det nu är så att man spenderar 10 ET, betyder det att man förlorar möjligheten att slå extra tärningar (vilket i praktiken betyder att man inte kan köpa extra förmågor för att man hela tiden behöver dessa ET för att klara av det tuffare motståndet).


Bäst kanske att jag försöker sammanfatta 'bli bättre-reglerna'.

Efter varje spelmöte får man 1ET + ev extra för accomplishment. Varje ET kan användas fritt i vilket slag som helst. ET du använt på detta sätt får du tillbaka efter sessionens slut. Du kan aldrig ha mer än 10ET så köper du något för alla 10 så har du inga att spendera på slag, istället får du öka något. Att du får använda ET i till slag i spelet är nog mest för att de inte bara ska sitta där medan du sparar dem till något cool.

För ET kan du alltså "köpa" grejer:

1 Tillfällig kroppspoäng 5ET
1 nivå i en förmåga 10ET
1 ny förmåga 20 ET (10 ET i 2 omgångar)
1 ny egenskapsnivå 30 ET (10 ET i 3 omgångar)
1 mana 5 ET

Ska också tillägga att det finns en sidebar i denna sektion där det står

Citat :
Vill du att rollpersonerna ska bli bättre snabbare eller långsammare? Testa att ändra de här reglerna så de passar er spelstil

OSG folks, bare å ändra! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2290
Join date : 08-05-31
Age : 51
Ort : Segersjö

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptymån mar 26, 2012 11:41 pm

Aha, ok. Först och främst anser jag att ändra regeln om max 10 ET till istället "Du kan max använda 10 ET under en spelomgång". Gör det hela mindre pysslande med att hålla reda på om man köpt tredjedelar eller halvor av något samt att man kan köpa saker utan att förlora alla sina ET.

Sedan låter priserna ganska dyra. I praktiken behöver du spela 30 ggr för att få höja dina egenskaper 1 steg. Är egenskaperna verkligen så bra att de är värda att man inte gör något i 30 omgångar för att sedan casha in? Det låter ungefär som (i DD synvinkel) jag måste spara all min cash i 2 år för att kunna få mitt +5 svärd.


Senast ändrad av Admin den tis mar 27, 2012 8:29 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Rolle
Level 15
Rolle


Antal inlägg : 431
Join date : 10-02-24
Age : 48

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptytis mar 27, 2012 6:26 am

Jag håller med, det går på tok för långsamt att utveckla sin karaktär. Min gubbe blev ju av med en poäng Uthållighet(?) permanent senast. Den vill ju jag ha tillbaka, och helst inte om 2-3 år.
Till överst på sidan Gå ner
Heffaklump
Level 15
Heffaklump


Antal inlägg : 349
Join date : 10-02-18

Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Emptytis mar 27, 2012 6:21 pm

Suck!!
jag har helt tappat tråden när det gäller extratärningar hit
eller dit!
Om vi spelar detta någon mer gång så låter jag helt enkelt
Jonas hålla reda på hur många tärningar jag skall rulla!
Även om spelet verkar omständigt än så länge, måste jag
säga att världen Jonas fixade var riktigt rolig att spela cheers
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Fantasy! Testspelat Empty
InläggRubrik: Sv: Fantasy! Testspelat   Fantasy! Testspelat Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Fantasy! Testspelat
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Fantasy serie
» Fantasy! Speltestat II
» Fantasy coins
» Ny recension av Fantasy! på DMF Online
» Förslag på lagning av Fantasy!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Imperium Sine Fine :: Fantasy!-
Hoppa till: