Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Imperium Sine Fine

Rollspel sedan 1998

HemHem  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Tolkien var rasist och sexist?

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Rolle
Level 15
Rolle

Antal inlägg : 431

Tolkien var rasist och sexist? Empty
InläggRubrik: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptymån feb 06, 2012 10:26 pm

Här är länken till bloggen jag pratade om senast:
http://requireshate.wordpress.com/2012/01/29/the-tolkien-fanboy-fallacies-yes-tolkien-was-a-racist-sexist-bore-deal-with-it/

Hon är jättearg, och har en yxa att slipa! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Heffaklump
Level 15
Heffaklump

Antal inlägg : 349

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptytis feb 07, 2012 6:53 pm

Tycker det är mycket imponerande (och konstigt) att man
orkar lägga så mycket energi på något man inte gillar scratch
Det verkar vara uppenbart att hon tagit sig igenom böckerna
minst 1 gång och förmodligen flera, vilket är intressant ,då
åtminstonde jag tycker att bortsett från Bilbo och Sagan om
Ringen så är böckerna(har faktiskt inte ens läst alla) ganska
tunga att läsa.
Men det är klart; är man ute efter att bevisa något kanske man
är mera motiverad study
Men lika intressant är att det faktiskt finns folk som retar sig
på hennes åsikter, det bevisar nog mer än något annat att hon
har rätt?
Jonas
GM
Jonas

Antal inlägg : 685

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptylör feb 11, 2012 6:06 pm

Ja, det var han, i likehet med de flesta män (och kvinnor) födda i slutet på 1800-talet, åtminstone i någon grad. Att han var misogyn med moderna ögon mätt är uppenbart, det är de flesta män, även i modern tid. Att han var rasist är också uppenbart eftersom paraleller till "riktiga" etniska grupper lätt kan dras i boken och är de inte européer ansluter de sig till Sauron (assholes). Att dvärgar är judar var däremot nytt för mig! Razz Tolkiens norm är en heterosexuell vit man, det är jag helt enig med bloggförfattarinnan om. Och det är inte svårt att hacka på de som mot förmodan skulle hävda motsatsen.

Problemet med hennes blogg är att hon enligt mig sparkar på en död häst och att misogynitet och rasism finns i en stor del av all litteratur skriven före slutet på 1900-talet, säkert i synnerhet av brittiska män Smile Man ska ha klart för sig att Tolkien var en man av en annan tid och en annan värld än vi (och bloggförfattaraen) är, och då kan åtminstone jag läsa boken med behållning i.a.f. Jag är visserligen vit, man, medelklass och heterosexuell själv så det kanske är lättare för mig att ine känna mig trampad på än människor i en annan situation.

Mitt största problem under läsningen av bloggen blir att författaren helt uppenbart själv är rasist (hur många gånger skrev hon whiteys?), knappast verkar vara för jämställdhet och ömsesidig respekt mellan könen, och verkar förakta alla heterosexuella. Med det menar jag inte att det på något sätt är synd om vita heterosexuella män men rasism o.dyl. kan verka åt alla håll och det luktar oftast oavsett vem som ger uttryck för det.

Med det sagt är bloggen definitivt underhållande och känns åtminstone ibland som en frisk fläkt.

PS: Jag avråder Fredric från att skriva i den här tråden eftersom det är känt att han är en brittisk man född innan 1900 och tycker mycket om att med jämna mellanrum påminna oss andra om det Wink
http://www.myspace.com/cynthialeech
Rolle
Level 15
Rolle

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptylör feb 11, 2012 6:33 pm

Ett av argumenten för att hon inte är rasist själv, är att rasism per definition måste ha nån slags institutionell tyngd bakom sig. Alltså, en minoritet (som hon tillhör) kan inte vara rasistisk mot den förtryckande majoriteten. Det håller jag inte med om alls!
Här är däremot en bra artikel av henne, som verkligen belyser problemet på ett mer sakligt sätt:
http://requireshate.wordpress.com/2011/06/29/an-intermission-anglophonic-privileges-and-first-world-minority-warriors/
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptylör feb 11, 2012 7:03 pm

Jag känner till det argumentet. Men om jag som inuit, hatar danskar så till den grad att jag anser att de inte bara skall motas från Grönland, utan utrotas från jordens yta med eld på grund av deras medfödda ondska, smaklöshet, fulhet och stillöshet. Jag skulle aldrig anställa någon som ens är släkt med en dansk. Jag undiker dem om jag kan och smädar dem om jag misslyckas med detta. Om jag inte är rasist, vad är jag då?
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptysön feb 12, 2012 11:03 am

Faktum är att definitionen för rasism inte är enhetligen vedertagen, m.a.o det finns ganska många. Hon har valt en definition, som bekvämligen nog låter henne uttala sig nedlåtande om "vita" utan att kallas för rasist. Enligt en mängd andra definitioner är hon det definitivt. Se RFSL.s sida om saken:

RFSL handlingsplan mot rasism

Man kan även bara googla ämnet eller titta på wiki för att få en mer nyanserad bild av ordet.
Rolle
Level 15
Rolle

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptysön feb 12, 2012 12:14 pm

Jag håller med dig helt. Jag skulle också kalla henne rasist.
Tyvärr så har hon en hel del poänger också, så man kan inte avfärda henne helt.
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptysön feb 12, 2012 10:02 pm

Rolle skrev:
Jag håller med dig helt. Jag skulle också kalla henne rasist.
Tyvärr så har hon en hel del poänger också, så man kan inte avfärda henne helt.

Helt klart.
Admin
GM
Admin

Antal inlägg : 2292

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptymån feb 13, 2012 9:59 am

Jonas skrev:
PS: Jag avråder Fredric från att skriva i den här tråden eftersom det är känt att han är en brittisk man född innan 1900 och tycker mycket om att med jämna mellanrum påminna oss andra om det Wink

Va? Jag? Givetvis Very Happy

Dock, som du sagt tidigare så tycker jag att hon sparkar upp öppna dörrar. Större delen av nordeuropa var nationalistiska med faschistiska/rasistiska åsikter. Den här debatten kan jämföras med debatten om "Tintin i Kongo" och om man skall censurera den av rasistiska skäl. Om du skall gå in och tolka litteratur, så måste du tolka den efter sin tid.

PS Håller med Jonas om Judarna. Den var ny att han såg dem som dvärgar. Ha, måste spela dvärghatare nästa gång Wink
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Rolle
Level 15
Rolle

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptymån feb 13, 2012 10:01 am

Ja, dvärg-jude grejen var ny för mig också.
Lite nasty, med tanke på hur dvärgar framställs som giriga... Rolling Eyes
Admin
GM
Admin

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptymån feb 13, 2012 11:01 am

Jonas skrev:

Rolle skrev:
Ja, dvärg-jude grejen var ny för mig också.
Lite nasty, med tanke på hur dvärgar framställs som giriga... Rolling Eyes

För att spä på ovanstående argument så ger jag följande historia (OBS, skall ej läsas av folk som har högt PC-krav eller är allmänst känsliga). Den är fullständigt osmaklig. Wink

Vet ni vad man kallar en Jude med en Tank Cyklon-B på ryggen?
Beroende

Vet ni vad man kallar en med 2?
Langare Razz
Admin
GM
Admin

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptytis feb 14, 2012 5:23 pm

Va?!?

Inga kommentarer om mina antisemitiska och osmakliga historier? Hade förväntat mig att ni skulle nappa på betet men ack så fel jag hade.
Heffaklump
Level 15
Heffaklump

Antal inlägg : 349

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptytis feb 14, 2012 8:08 pm

Hela rasist/förtrycka kvinnor grejen verkar
gå tillbaka på folk som tycker om att ta
andras saker utan att betala för det.
Antagligen lättare att stjäla/mörda från folk
som man övertyga sig om är "mindre värda"
eller tror på "fel" religion.
Detta gäller inte bara vita, muslimer eller
mongolerna utan även ex. i syd/mellan amerika.
Utan att veta 100% kan jag inte påminna mig
att hinduerna eller nordamerikanska indian
stammar (exempelvis) ägnat sig åt
folkmord??
Admin
GM
Admin

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptytis feb 14, 2012 8:22 pm

Heffaklump skrev:
folkmord??

Japp, instämmer helt. Så vist sagt att jag inte behöver tillägga ngt Very Happy
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptyons feb 15, 2012 12:19 pm

Heffaklump skrev:
folkmord??

Jag är ganska säker på att alla etniska grupperingar har en kapacitet för oerhörd grymhet på folkmordsnivå. Allt beror på ekonomiska och viss mån kulturella omständigheter. Jag brukar ståta med att vara en fredlig och fritänkande människa men om jag levt på svältgränsen i ett utvecklingsland hade mina möjligheter att vara detta kanske mött lite andra utmaningar. Ju längre ned på Mazlows behovstrappa en befolking generellt befinner sig desto större risk att hänfalla i folkmord Very Happy Etnicitet är en fösvinnande liten faktor här. Hade t.ex. mandarin och kinesisk kultur varit dominerande i världen är det stor sannolikhet att kineser hade hänfallit åt samma typ av assholeness och arrogans som vit, heteronormativ manlig medelklass ofta gör.

Det finns antagligen kulturer som har en mindre benägenhet att begå grymma brott i stor skala (jag kan tänka mig vissa buddhistiska munkar) än andra beroende på ett pacifistiskt värdekapital. Jag vågar påstå att alla kulturer av väsentlig storlek och betydelse har begått stora grymheter någon gång i sin historia, även nordeamerikanska indianer och samer.
Admin
GM
Admin

InläggRubrik: Sv: Tolkien var rasist och sexist?   Tolkien var rasist och sexist? Emptyons feb 15, 2012 1:50 pm

Dock så anser jag att det handlar om en "vi och dom"-mentalitet som återspeglas i människans inneboende biologiska behov till gruppering. Detta behov är av evolutionär vikt, då utrotandet av konkurrens ökar sannolikheten för gynnsamm utveckling.

Helt enkelt, något vi alla har inneboende inom oss, dock låter vi det ta olika utryck. Allt från fotbollshuliganism, rasism och fanatiska feminister. Alltså, världen vore ett bättre ställe om vi alla var buddhister istället för att hänga upp oss på klassificering av olika aspekter av mänskligt beteende.

Tolkien var rasist och sexist?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Imperium Sine Fine :: Allmänt-
Hoppa till: