Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Imperium Sine Fine

Rollspel sedan 1998

HemHem  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Det ultimata fantasyliret

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Jonas
GM
Jonas

Antal inlägg : 685

Det ultimata fantasyliret Empty
InläggRubrik: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptysön aug 28, 2011 7:35 pm

Jag kan naturligtvis inte låta bli att sätta ihop ett skrädddarsytt fantasygame till oss!

Ragler

Jag har ett grymt skadesystem, ett suveränt stridssystem men saker fattas:

1. Till att börja med: engelska eller svenska?

2. Vilka tärningar ska man ha med? Jag tycker det är coolt med minimalism och hela setet behövs egentligen inte i ett bra regelsystem. Bara D6? D6 och D10? Fler?

3. Jag är inne på att man slår skills (även attacker) med en tärning + Ability (1-6 prel) + skill bonus 1-10. Vilken tärning är bäst att använda?, d.v.s. hur slumpartad ska success vara? 1D6? 1D10?

4. Sanity. Ska det vara en faktor, eller ska det inte vara med? Jag har det i Legend men det kanske inte passar medeltidsfantasy?

etc.

Setting

Vad jag förstår är det medeltidsfantasy 1200-1300 tal som gäller. Frågor:

1. Spelbara raser, vilka?

2. Magi ska vara i skymundan men hur mycket?

3. Monster. Ska de vara uppenbara (typ att det finns orkdominerade länder) eller mer i bakgrunden?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Admin
GM
Admin

Antal inlägg : 2292

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptysön aug 28, 2011 7:56 pm

1. Svenska går utmärkt, dock om du vill tjäna pengar på det i framtiden så är engelska mer gångbart.

2. 2d10 (procent), d4, d6, d8 (olika typer av vapen).

3. d10

4. Sanity tycker jag inte, dock skall rädsla vara mer påtagligt. Att möta ett starkt ruskigt nytt monster skall få det att skallra i benen på äventyrarna.

Spelbara raser tycker jag skall vara dvärgar, människor och alver, alla skal leva mycket skilljda från varandra (dvs på många ställen i människovärlden skall de flesta inte ens sett en dvärg eller en alv).

Magi tycker jag skall vara viktig dock inte "flashy", dvs mer ability boostande och helande, inte mycket eldbollar, glödande svärd och flygning. Såpass ovanlig att det fortfarande finns ignoranta bönder som faktiskt inte tror på magi och andra som faktiskt misstror magi (lite inkvisitionsvarning). Så också med monster. Monster finns, men mer i skymmundan och inte så "flashigt".

Viktigt för mig är att få en hel del mystik i det hela samt ett bra taktiskt stridsytem och mycket flexibla karaktärer.
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptysön aug 28, 2011 9:01 pm

Tack Fredric. Vad tycker ni andra?

Jag glömde en skitviktig grej... vilka grundegenskaper måste finnas med?
Admin
GM
Admin

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptysön aug 28, 2011 9:19 pm

Jonas skrev:
Tack Fredric. Vad tycker ni andra?

Jag glömde en skitviktig grej... vilka grundegenskaper måste finnas med?

strength, dex, mental (en blandning av int och wis, då jag många ggr anser att gränsen mellan dessa 2 är mycket flytande) och appearance (dvs mer en blandning av Cha och gamla comeliness). Con tycker jag nog att man kan ta bort, då personligen anser jag att str ger mer viktig för vilken kroppskonstitution du har. Dvs en stark man har en bra kroppskonstitution, en svag man dålig.
Admin
GM
Admin

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptymån aug 29, 2011 11:05 pm

Har tänkt även på feats en del. Tror att det är en rolig sak att behålla, då många feats är taktiskt inspirerade och vi har redan en bok med massor. Vore detta inte ngt kul att implementera på ngt sätt?
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptytis aug 30, 2011 5:12 pm

Fötter kommer helt klart vara med., och även Flaws, eftersom jag har uppfattat det som vi gillar det. preliminärt kommer de kallas Förmågor och em... Skavanker?
Heffaklump
Level 15
Heffaklump

Antal inlägg : 349

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptytis aug 30, 2011 5:49 pm

håller med Fredric på punkterna 1-4.
dock tror jag att det kan vara kul med lite mer spelbara raser
och även att magi kan vara ganska kraftfull även om den
hålls i bakgrunden.
allt (magi,raser och monster) hänger på hur mycket fantasy
eller "verklighet" det skall vara över spelet.
har man med organiserade, intelligenta monster (raser) så
ter det sig väl ganska naturligt att dessa har byggt egna
nationer av något slag.
att vanligt folk inte känner till dessa, är inte konstigt då
resor utanför den egna hembygden var otroligt ovanligt.
till och med idag med internet och tv och liknande finns det
människor som har endast diffusa kunskaper, om alls några ,
om världen utanför sin egen stad. på den tiden fanns knappast
informationsflöde från omvärlden alls!
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptytis aug 30, 2011 7:19 pm

Två röster för fler spelbara raser än human. Liggande förslag är människa, al och dvärg. Själv skulle jag no rösta på bara human, mycket eftersom jag tror att medeltidsfeelingen blir bättra då. Men om både alver och dvärgar är mycket ovanliga och deras samhällen är rätt isolerade så kanske det funkar.

Verkar som magi ska finnas och att man ska kunna spela t.ex. trollkarl. Magi hålller vi dock ganska ovanligt, tolkar jag det som?

Hittills har jag egenvåldsligt beslutat att språket blir svenska. Det känns fräscht och coolt!

Tack för inputen, Anders.

_M_
Level 15
_M_

Antal inlägg : 210

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptytis aug 30, 2011 8:55 pm

Ang raser: Jag skulle rösta på antingen bara människor alt fler än de stora 3. Men gärna bara människor.

Feats är bra.

STR, DEX, kanske kombinera INT/WIS/MIND, CHA (personlig utstrålning typ).

Bärförmåga baserat på STR enbart (för enkelhetens skull).

Ej Sanity. Däremot får man gärna RPa sin karaktar som påverkad av allt shit den är med om. GM kan ju pusha på i så fall.

Slår ett slag för hög grad av customization av vapen/rustningar, dvs utgå från en standard och i samråd med GM bestämma stats för lite ovanligare och coolare vapen (utan att de för den sakens skull behöver vara über).

Klasser/yrken då?

Återkommer ev med mer.

Admin
GM
Admin

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptyons aug 31, 2011 12:46 pm

Då spelet skall vara skillbaserat (och inte level) kan man inte tillåta att man kan köpa feats vid vissa skillnivåer. Tex så kan man köpa 1 ranged feat när man når 1 rank, 5 rank, 10 rank i tex bowskill. Då kopplar man även ihop featsen med en sorts träningsnivå och gör det hela mer realistiskt.
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptyons aug 31, 2011 5:10 pm

Tack Maxi! Märk väl ätt vi nu är två som vill ha human only!

Admin skrev:
Då spelet skall vara skillbaserat (och inte level) kan man inte tillåta att man kan köpa feats vid vissa skillnivåer. Tex så kan man köpa 1 ranged feat när man når 1 rank, 5 rank, 10 rank i tex bowskill. Då kopplar man även ihop featsen med en sorts träningsnivå och gör det hela mer realistiskt.

Håller med. Problemet kan bli ätt långt ifrån alla skills kommer ha en fot kopplad till sig. Kan vissa feats ha nivå i en viss skill som krav?
Admin
GM
Admin

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptyons aug 31, 2011 5:19 pm

Jonas skrev:
Tack Maxi! Märk väl ätt vi nu är två som vill ha human only!

Admin skrev:

Håller med. Problemet kan bli ätt långt ifrån alla skills kommer ha en fot kopplad till sig. Kan vissa feats ha nivå i en viss skill som krav?

Visst, det går bra. Då är det bara lägga foten efter prereq som tex Archery 5, Weapon focus eller något liknande.

Attans då, ni börjar få även mig att backa. En human only värld där alla andra är mytiska/mystiska skulle faktiskt vara ganska kul.....
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptyons aug 31, 2011 8:08 pm

_M_ skrev:
Ang raser: Jag skulle rösta på antingen bara människor alt fler än de stora 3. Men gärna bara människor.

STR, DEX, kanske kombinera INT/WIS/MIND, CHA (personlig utstrålning typ).

Bärförmåga baserat på STR enbart (för enkelhetens skull).

Ej Sanity. Däremot får man gärna RPa sin karaktar som påverkad av allt shit den är med om. GM kan ju pusha på i så fall.

Slår ett slag för hög grad av customization av vapen/rustningar, dvs utgå från en standard och i samråd med GM bestämma stats för lite ovanligare och coolare vapen (utan att de för den sakens skull behöver vara über).

Som läget är nu har jag satt grundstatsen till Styrka (STY), Rörlighet (RÖR), Förstånd (FÖR) och Närvaro (NÄR). Min tanke är att utseende ska ligga helt utanför stats och att det är upp till spelaren att bestämma hur ful/snygg gubben är. Problemet är i.o.f. att utseende faktiskt spelar roll, och borde ha en påverkan t.ex. på sociala färdigheter som att ljuga eller övertala. Jag hade faktiskt en tanke att man kunde slå en lägre tärning när man slår NÄR (som är typ social kompetens, personlig magnestism, viljestyrka etc.) och sedan slå en temporär utseendetärning på 1-3 (1 ful, 2 medel, 3 snygg) och modifiera med antingen -1, 0 eller +1. Men det verkar ju skitkrångligt nu när jag tittat på det Mad Alternativet är att ha en stat som heter Utseende eller baka in utseende i NÄR.

Sanity verkar vara ett enhälligt nope.

Bärförmåga kommer att vara med och vara en viktig faktor. Inga tunga rustningar kommer t.ex. i sig ge några penalties alls, men vara skittunga så att man får lite penalties på det sättet.

Eftersom träffområden (kroppsdelar) finns med i skadesystemet kommer det finnas alla möjligheter att customiza rustningar till man storknar. Kommer inte att ha med andra vapen i vapentabellerna än strikt europeiska medeltida. Men att göra nya vapen om man reser långt bort är lätt. Är det kukrisar som lockar?
_M_
Level 15
_M_

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptyons aug 31, 2011 9:37 pm

Ja, men främst till utseendet moddade vapen och rustningar. Smile
Rolle
Level 15
Rolle

Antal inlägg : 431

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptytor sep 01, 2011 3:34 pm

Nej till Sanity.

Utseende bör helt klart vara en del av Närvaro. Utseende är viktigt för hur man blir uppfattad av andra.

Jag tycker Uthållighet ska vara en grundläggande förmåga. Styrka är inte samma sak som uthållighet och korrellerar inte alltid med varandra.

Man kanske ska ha en grundläggande förmåga som heter Modighet? För att spinna vidare på rädsla-temat.

Bunta ihop skillsen i logiska grupper, skills som har med varandra att göra. När man fått X antal poäng i skills i samma grupp så får man ta en fot som är baserad på den gruppen. T ex kan ju grupperna vara grundläggande förmågor.
När man alltså skaffat sig sammanlagt 3 poäng i Str-skills, så får man ta en Str-fot.

Håll magin lowlevel, plz. Kthxbye. rabbit

Jag gillar att spela med dvärgar o dyl raser. Vill vi spela strictly human kan vi väl köra Ice and Fire?

Heffaklump
Level 15
Heffaklump

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptytor sep 01, 2011 5:59 pm

håller med Rolle om att man bör skilja styrka och uthållighet åt.
båda är viktiga men hänger inte alltid ihop.
utseende är mycket betydelsefullt och förtjänar iofs, en egen stat
men det kanske blir för många stats att hålla reda på?
jag fortsätter hävda att ska vi ha en medeltida värld med bara
människor så gäller det att välja ett geografiskt område ex. europa
och då begränsas vapen,kultur, taktik etc. för även om några få
människor känner till andra världsdelar(ex. Marco Polo) så betyder
inte det att alla helt plötsligt springer omkring med Katana-svärd
och bygger djonker att segla med.
jag vill ha med magi och flera spelbara raser, det är liksom det som
definierar fantasy-spel för mig.
Jonas
GM
Jonas

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptytor sep 01, 2011 8:44 pm

Ok, utseende del av NÄR.

Om inte Fredric vacklar är det alltså 3 mot 2 när det gäller fantasyraser. Om jag försöker mig på säljsnack är min tanke att ni börjar på en ganska begränsad plats (t.ex. ett grevskap el. kungdöme och att fantasyraser (hålls till väldigt få) är sällsynta och något en en lokal handelsman kan påstå att han sett vid en besök i Den Stora Hufvustaden, men som resten av byn förhåller sig rätt tveksamma till. Självklart kommer det finnas en störra värld där utanför, med alfer, djonker och katanas men det fanns det på 1200-talet också och ett fåtal av ens beresta fick någonsin se en katana eller djonk. Jag tycker personligen det är roligare om man håller fantasyraser som spelledarkaraktärer, men majoriteten vinner. Är vi redo vi SPIKA människor, alfer och dvärgar?

Ang. Modighet som en egenskap. Ascool idé, faktiskt, men kommer inte det leda till att karaktärer faktiskt kommer att kunna kissa ner sig och lägga benen på ryggen fast spelaren inte vill det?

Feats som baseras på skillsgrupper låter också som en intressant idé. Kommer bli tunt med feats på kategorin Akademiska färdigheter och jäfligt fullt på Stridsfärdigheter, dock.

Ang. Uthållighet och antalet grundstats: Här är den liggande beskrivningen av styrka:

Citat :
STYRKA (STY) 1-6 Styrka representerar karaktärens fysiska kraft, hur stark han är, hur tålig och uthållig hans kropp är. Styrka är betydelsefullt när det gäller hur mycket skada karaktären tål, hur mycket han kan bära och hur snabbt han blir trött. Styrka är viktigt för alla karaktärer men särskilt för krigare som vill använda tunga närstridsvapen.

Naturligtvis kan man tänka sig karaktärer som är klena men förbannat sega, med en bra kondition, men den situationen hamnar man alltid i när man har få men breda grundegenskaper. You win some you loose some. För mig handlar Rolles och Anders synvikel om hur få grundegenskaper man använder, och hur breda de därmed blir.

Uthållighet är just nu en Sekundär egenskap som baserar sig på STY (kroppens tålighet och kondition) och NÄR (vilja).

Vad säger ni andra?
_M_
Level 15
_M_

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptyfre sep 02, 2011 8:31 am

Allt det ovan sagda låter bra.
Admin
GM
Admin

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptyfre sep 02, 2011 1:24 pm

Jag ger mig, bara människor och de andra kritterna håller vi långt utanför kartan.
Heffaklump
Level 15
Heffaklump

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Emptysön sep 04, 2011 4:18 pm

tycker det börjar likna något bra faktiskt.
modighet(moral?) kan vara kul som egenskap
men kan vara svårspelat. inte vill man väl att
ens karaktär skall springa iväg från en strid?
dock om tärningen rullar åt det hållet så....
kan bli en del intressanta försök till förklaringar
efteråt.
ang. feats baserat på skillsgrupper tror jag det är
en bra ide och många riddare(och samuraier)
satte faktiskt en ära i att ha inte bara krigiska
kunskaper utan även akademiska/konstnärliga.
att dom sedan såg ner på hantverkare och
handelsmän är en helt annan sak.
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Det ultimata fantasyliret   Det ultimata fantasyliret Empty

Det ultimata fantasyliret
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Imperium Sine Fine :: Deus-