| Bokrekommendationer | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Rolle Level 15
Antal inlägg : 431 Join date : 10-02-24 Age : 48
| Rubrik: Bokrekommendationer mån apr 19, 2010 5:02 pm | |
| Jonas, här är boken jag pratade om: The Gone-away World av Nick Harkaway. Skitrolig, galen bok med mycket humor, ironi och alla tänkbara genre-clicheer man kan tänka sig. Lite i stil med Neal Stephenson, men inte lika tungläst. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0099519976 | |
|
| |
Jonas GM
Antal inlägg : 685 Join date : 10-02-15 Age : 48 Ort : Nynäshamn
| Rubrik: Sv: Bokrekommendationer mån apr 19, 2010 6:27 pm | |
| Tack. Det är dött efter Prince of Nothing och Weapons of magical destruction, så jag jagar. | |
|
| |
Rolle Level 15
| Rubrik: Sv: Bokrekommendationer mån apr 19, 2010 7:49 pm | |
| Eftersom du gillade Bakker kan du ju läsa hans fristående Neuropath. Riktigt elak och störd psykothriller som har lite samma filosofiska diskussion som Prince of Nothing; fri vilja och determinism. Handlar om en seriemördare i nutid. Mycket obehaglig bok, men spännande! http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0752882791George RR Martin har inte bara skrivit fantasy. Hans Fevre Dream är en vampyrhistoria som utspelar sig på ångbåtar i amerikanska södern på 1850-talet. Riktigt bra! http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1857983319Om du känner för något roligt och surrealistiskt kan du ju läsa Bret Easton Ellis senaste bok Lunar Park. Pseudo-självbiografi med övernaturliga inslag. Som en blandning av David Lynch och Stephen King. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0330440012Säg till om du har mer specifika krav på typ av bok, Rolle har nåt för alla! | |
|
| |
Rolle Level 15
| Rubrik: Sv: Bokrekommendationer fre apr 23, 2010 2:22 pm | |
| Jonas, har du läst klart Prince of Nothing nu? Vad tyckte du då? Freaky shit, eller hur? | |
|
| |
Jonas GM
| Rubrik: Sv: Bokrekommendationer lör apr 24, 2010 9:36 pm | |
| Halt! Jag har 70s kvar! | |
|
| |
Admin GM
Antal inlägg : 2292 Join date : 08-05-31 Age : 52 Ort : Segersjö
| Rubrik: Sv: Bokrekommendationer tor maj 13, 2010 2:32 pm | |
| Jag kan dock kraftigast rekommendera Hamilton (dvs i praktiken allt han har skrivit). Mycket bra SF (enligt mig iaf, dock vet jag att Jonas har sina tveksamheter om mina SF åsikter). Hur är det med Hamiltons senaste Void Trilogy, är det någon som läst den och anser att den är värd att tampas med (dvs i samma klass som Night Dawn och Commonwealth). Behöver något bra att läsa nu, snart är det ju sommarlov | |
|
| |
Rolle Level 15
| Rubrik: Sv: Bokrekommendationer fre maj 14, 2010 9:24 am | |
| Har tyvärr inte läst något av honom, men han är på min att-läsa-lista.
Vill du ha bra sci-fi så läs Spin av Robert Charles Wilson. Skitbra bok! Annars kan du testa Charles Stross. Accelerando är bra och Glass house är fortsättningen. | |
|
| |
Rolle Level 15
| Rubrik: Sv: Bokrekommendationer tor aug 04, 2011 3:31 pm | |
| Är du klar med White-Luck Warrior nu då, Jonas? Bra skit va!? Du förstår varför jag inte kunde diskutera fritt med dig va, med tanke på var du var i boken. Jag kan också meddela herrarna att jag läst ut Dance with Dragons och den regerade phett! Räknade hur många böcker jag har i bokhyllan som jag vill läsa; drygt 50 st. Inget skämt ens... Har minst lika många till på min Att-köpa-lista och sedan har jag lite böcker som jag inte är speciellt sugen på att läsa också... Jag behöver pensionera mig för att hinna med! | |
|
| |
Admin GM
| Rubrik: Sv: Bokrekommendationer tor aug 04, 2011 10:18 pm | |
| - Rolle skrev:
- Är du klar med White-Luck Warrior nu då, Jonas? Bra skit va!? Du förstår varför jag inte kunde diskutera fritt med dig va, med tanke på var du var i boken.
Jag kan också meddela herrarna att jag läst ut Dance with Dragons och den regerade phett!
Räknade hur många böcker jag har i bokhyllan som jag vill läsa; drygt 50 st. Inget skämt ens... Har minst lika många till på min Att-köpa-lista och sedan har jag lite böcker som jag inte är speciellt sugen på att läsa också... Jag behöver pensionera mig för att hinna med! Behöver vi inte alla....Håller nu på att starta upp serien (Joe Abercrombie) du rekommenderade. Verkar lovande... | |
|
| |
Admin GM
| Rubrik: Sv: Bokrekommendationer tis nov 08, 2011 10:50 am | |
| - Admin skrev:
Behöver vi inte alla....Håller nu på att starta upp serien (Joe Abercrombie) du rekommenderade. Verkar lovande... Är nu klar med Abercrombie. Faktiskt riktigt bra (och ruskigt våldsam). Har du någon annan bokrekommendation på lager? | |
|
| |
Rolle Level 15
| Rubrik: Sv: Bokrekommendationer tis nov 08, 2011 10:54 am | |
| Han har ju skrivit 2 böcker till som utspelar sig i samma värld, men som är helt fristående: Best Served Cold The Heroes
Jag har inte läst dem ännu dock, men har hört att de är bra (och kanske ännu mer våldsamma).
| |
|
| |
Rolle Level 15
| Rubrik: Sv: Bokrekommendationer tis nov 08, 2011 11:18 am | |
| Sedan har du ju förstås Scott Bakkers böcker, som jag och Jonas är våldsamt förtjusta i. Börja med The Darkness That Comes Before.
Swan Song av Robert McCammon är en grym och skitbra postapokalyptisk bok i stil med Stephen Kings The Stand (Pestens Tid).
The Descent av Jeff Long är en otäck och spännande horror-thriller om demoner i underjorden.
The Gone-Away World av Nick Harkaway är suverän också (kolla längre upp i tråden).
| |
|
| |
Jonas GM
| Rubrik: Erik Granström lör feb 11, 2012 6:36 pm | |
| Vill officiellt rekommendera Erik Granströms böcker om femte konfluxen igen (oavslutad serie, varning). Erik Granström skrev på 80-talet ett boxat äventyr till Drakar och Demoner som hette Svavelvinter som vi älskade. På 90-talet kom fortsättningsäventyr som avslutade kampanjen om den femte konfluxen (som vi spelade, allihop). Svavelvinter som roman gavs ut 2005 på Järnringens förlag och är enligt mig fantastisk, nyskapande fantasy med en underbar svenska. Min DoD-gubbe, en ransardisk våldsverkare och barbar, var förövrigt gift med en av personerna i boken, Didra Damagi, så det är inte najs att läsa om hennes erotiska äventyr nu i böckerna! Uppföljaren Slaktare små kom ut i slutet på förra året på Coltso. Järnringens förlag sålde också rättigheterna till Trakorien (ö-världen där böckerna utspelas) till Fria Ligan som släpper ett rollspel i bokens miljö någon gång under 2012. Rollspelet Svavelvinter 2012Erik Granströms blogg | |
|
| |
Admin GM
| Rubrik: Sv: Bokrekommendationer lör feb 11, 2012 11:50 pm | |
| - Jonas skrev:
- Vill officiellt rekommendera Erik Granströms böcker om femte konfluxen igen (oavslutad serie, varning). Erik Granström skrev på 80-talet ett boxat äventyr till Drakar och Demoner som hette Svavelvinter som vi älskade. På 90-talet kom fortsättningsäventyr som avslutade kampanjen om den femte konfluxen (som vi spelade, allihop).
Svavelvinter som roman gavs ut 2005 på Järnringens förlag och är enligt mig fantastisk, nyskapande fantasy med en underbar svenska. Min DoD-gubbe, en ransardisk våldsverkare och barbar, var förövrigt gift med en av personerna i boken, Didra Damagi, så det är inte najs att läsa om hennes erotiska äventyr nu i böckerna! Uppföljaren Slaktare små kom ut i slutet på förra året på Coltso. Järnringens förlag sålde också rättigheterna till Trakorien (ö-världen där böckerna utspelas) till Fria Ligan som släpper ett rollspel i bokens miljö någon gång under 2012.
Rollspelet Svavelvinter 2012
Erik Granströms blogg Skulle gärna läsa dem, men väntar nog tills serien är slut. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Bokrekommendationer | |
| |
|
| |
| Bokrekommendationer | |
|