Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Du måste logga in först!
Imperium Sine Fine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Imperium Sine Fine

Rollspel sedan 1998
 
HemHem  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Regeldiskussion: House rules LL

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2290
Join date : 08-05-31
Age : 51
Ort : Segersjö

Regeldiskussion: House rules LL Empty
InläggRubrik: Regeldiskussion: House rules LL   Regeldiskussion: House rules LL Emptysön mar 03, 2019 5:52 am

Vi pratade igår en del om house rules och jag har skapat en egen klistrad om dessa. Dock vill jag ta upp en del av dessa för diskussion.

1. House rulen om Wizard. Är bortkastad då vilken vettig wizard som helst skulle föredra att använda en sling. Jonas, om du vill behålla din bolt så får det bli en liten wand istället så att den inte blir inate.

2. Move/attack of oppurtunity. Vet inte om jag gillar detta, då detta ofta kommer vara till er nackdel, skapar "stelare" slagfält och gör mer krångel. Tror att det skulle vara till er fördel (och spelet har räknat på detta) att behålla vanliga regler, dock är jag öppen för förslag.

3. Vill även lyfta en house rule med movement. Då inge orkar räkna på encumbrance så tycker jag vi kör light/medium/heavy armor. Det innebär att alla röra sig 40 (undantag halvlängsdmän och dvärgar som rör sig 35) och alla får -5 move för medium armor och -10 för haevy (undatag dvärgar som endast får -5 för båda). Tror att detta skulle vara en rättvis regel.

Några kommentarer?
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Jonas
GM
Jonas


Antal inlägg : 683
Join date : 10-02-15
Age : 48
Ort : Nynäshamn

Regeldiskussion: House rules LL Empty
InläggRubrik: Sv: Regeldiskussion: House rules LL   Regeldiskussion: House rules LL Emptysön mar 03, 2019 6:21 pm

1. Jag antar att du menar att använda sling är matematiskt bättre än en firebolt på 1d3, och det kanske stämmer. Jag tycker dock att det är roligare om vi plockar ut listan med presitgations från 5e (säg att det blir 10). En spell-caster får välja X antal av dem som hon kastar at will, precis som 5e.

X kan bestämmas av INT, el vara ett fixerat antal, säg 5, för enkelhet. Det är en mycket lättöverskådlig och enkel husregler som gör att wizarden blir betydligt mer rolig, användbar och versatile på låg lvl utan att vi på något sätt gör ingrepp i det som Fredric tycker sög med 5e.

2. Så jag fattar rätt - du vill ta bort den enda aao:n som vi kör med, d.v.s. vid disegagement?

3. Håller med! Ingen pallar räkna på det där iaf.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.myspace.com/cynthialeech
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2290
Join date : 08-05-31
Age : 51
Ort : Segersjö

Regeldiskussion: House rules LL Empty
InläggRubrik: Sv: Regeldiskussion: House rules LL   Regeldiskussion: House rules LL Emptysön mar 03, 2019 6:47 pm

Jonas skrev:
1. Jag antar att du menar att använda sling är matematiskt bättre än en firebolt på 1d3, och det kanske stämmer. Jag tycker dock att det är roligare om vi plockar ut listan med presitgations från 5e (säg att det blir 10). En spell-caster får välja X antal av dem som hon kastar at will, precis som 5e.

X kan bestämmas av INT, el vara ett fixerat antal, säg 5, för enkelhet. Det är en mycket lättöverskådlig och enkel husregler som gör att wizarden blir betydligt mer rolig, användbar och versatile på låg lvl utan att vi på något sätt gör ingrepp i det som Fredric tycker sög med 5e.

2. Så jag fattar rätt - du vill ta bort den enda aao:n som vi kör med, d.v.s. vid disegagement?

3. Håller med! Ingen pallar räkna på det där iaf.

1. Ohållbart Very Happy då flera cantrips i 5e är tom bättre än lvl 2 spells i LL. Jag vet att du vill istället för att slunga sten kasta en firebolt, så därför tänkte jag en liten wand med unlimited firebolts blir samma effekt.

2. Jepp, mer flexibla strider och mindre tjaffs. Ni kan backa varandra på ett helt annat sätt istället för att bli inlåsta i situationer. Givetvis då ryker även run/hit/run då detta kräver AoO. Helt enkelt, tillbaka till som vi körde för 1 år sedan.
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Rolle
Level 15
Rolle


Antal inlägg : 431
Join date : 10-02-24
Age : 48

Regeldiskussion: House rules LL Empty
InläggRubrik: Sv: Regeldiskussion: House rules LL   Regeldiskussion: House rules LL Emptymån mar 04, 2019 5:15 pm

Jag gillar run/hit/run. Ger bättre rörlighet på slagfältet, blir inte så låst.
Till överst på sidan Gå ner
Admin
GM
Admin


Antal inlägg : 2290
Join date : 08-05-31
Age : 51
Ort : Segersjö

Regeldiskussion: House rules LL Empty
InläggRubrik: Sv: Regeldiskussion: House rules LL   Regeldiskussion: House rules LL Emptymån mar 04, 2019 7:34 pm

Rolle skrev:
Jag gillar run/hit/run. Ger bättre rörlighet på slagfältet, blir inte så låst.

Jag kan absolut rätta mig efter konsensus här, men det blir som sagt till er nackdel samt att rörligheten blir faktiskt sämre, eftersom ni i många fall inte pallar för AoO om ni behöver röra på er.
Till överst på sidan Gå ner
https://imperiumsinefine.swedishforum.se
Sponsored content





Regeldiskussion: House rules LL Empty
InläggRubrik: Sv: Regeldiskussion: House rules LL   Regeldiskussion: House rules LL Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Regeldiskussion: House rules LL
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Fredrics House Rules PATHFINDER/D&D
» Ang House rule wizard nya spells

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Imperium Sine Fine :: Regler/Regelförklaringar/Houserules-
Hoppa till: